Saturday, August 22, 2020

Lencana SMK Convent Klang

LENCANA SMK CONVENT KLANG

Lencana Sekolah Menengah Kebangsaan Convent adalah lencana yang digunakan di peringkat antarabangsa.

    Lencana ini digunakan oleh murid-murid sekolah Convent di kelima-lima benua di dunia namun terdapat sedikit kelainan terutamanya pada lambang-lambang yang tertera pada lencana.

    Bintang yang terdapat pada bahagian atas lencana malambangkan agama Islam sebagai agama raasmi Malaysia. Kalungan bunga di kiri dan kanan lencana ialah lambang kesucian dan kejujuran setiap orang terhadap Tuhan, diri sendiri, dan orang lain.

    Di tengah-tengah lencana terdapat warna merah dengan satu jalur berkelim emas. Merah membawa erti kasih-  perasaan kasih Tuhan terhadap makhluk-Nya. Di sebelah kanan terdapat kitab suci dengan manik-manik Perak. Kitab ini mewakili Al-Quran bagi penganut Islam, Injil bagi pengagut Kristian, Bhagavadghita bagi penganut agama Hindu dan Dharmapada bagi penganut agama Buddha.

    Kitab ini menunjukkan masyarakat yang percaya pada kewujudan Tuhan dan berpegang kepada ajaran agama. Manik-manik pada kitab ini juga meningkatkan kita terhadap kewajipan kepada Tuhan.

   Di sebelah kiri pula terdapat gelendong yang melambangkan kerja. Ini bermaksud setiap orang mempunyai peranan yang mesti dilakukan dengan tulang, urat dan inteleknya untuk membina dunia yang maju dan harmoni.

    Cogan kata 'Tulus Dengan Fadilah, Azam Dengan Bakti' juga tertera pada lencana. Ini dikaitkan dengan nilai-nilai murni seperti kejujuran, kesederhanaan, keikhlasan dan kesungguhan dalam amalan seharian dan dalam budaya kerja.

No comments:

Post a Comment

PERSEKITARAN SMK CONVENT KLANG

  Bangunan SMK CONVENT KLANG Kemasukan SMK CONVENT KLANG Bangunan SK CONVENT KLANG Bangunan CONVENT KLANG